اخبار مهم
Home / پزشکی و سلامت / چرا نباید "غذاهای چرب" بخوریم؟
41918_254.jpg

چرا نباید "غذاهای چرب" بخوریم؟

به گزارش کجله خبری اندیشه ناب:

گاهی اوقات یک چیزبرگر آبدار به همراه سیب زمینی های ترد و خوشمزه سرخ شده صدایتان می زنند. (غذاهای چرب به قدری دوست داشتنی هستند که روز ۲۵ اکتبر به عنوان روز جهانی غذاهای چرب Greasy Foods در نظر گرفته شده است.) در حالی که ایرادی ندارد که گاهی تسلیم این هوس خود شوید ولی مهم است بدانید چگونه انتخاب مواد غذایی و خوراکی های چرب بر سلامت شما تاثیر می گذارد.در این مورد با آیلا بارمر Ayla Barmmer، متخصص تغذیه در بوستون مشورت کردیم و در این مقاله می خوانید:
بعد از خوردن غذاهای چرب این ۵ اتفاق در بدنتان رخ می دهد:
۱٫ غذاهای چرب سیستم گوارش شما را تحت فشار قرار می دهد
به گفته بارمر “وقتی غذاهای چرب مثل سرخ کردنی ها را می خوریم، حجم زیاد چربی فشار زیادی روی سیستم گوارش ما وارد می کند. بین چربی، کربوهیدارت و پروتئین، چربی ها آهسته تر از همه هضم می شوند و به آنزیم ها و اسید معده بیشتری برای تجزیه نیاز دارند. هر چیزی از استرس گرفته تا داروها می توانند اسید معده را کاهش دهند بنابراین بسیاری از افراد از همان ابتدا با غذاهای چرب مشکل دارند.اضافه کردن چربی به غذا باعث اضافه کاری سیستم گوارش شما خواهد شد که اغلب منجر به نفخ، حالت تهوع و ناراحتی می شود. 
۲٫ غذاهای چرب شما را مجبور به دستشویی رفتن می کند
به گفته بارمر، “نه تنها غذاهای چرب در معده ته نشین می شوند بلکه ممکن است به مقدار زیاد و هضم نشده وارد روده شوند. در این موارد گاهی با مدفوع چرب و روغنی روبرو خواهید شد.” بسیاری از افراد پس از خوردن غذای چرب، اسهال و درد معده را تجربه می کنند.
۳٫ غذاهای چرب به باکتری های روده آسیب می رساند
شواهد بیشتر و بیشتری نشان میدهند چیزی که می خورید روی باکتری های روده شما که به عنوان *میکروبیوم microbiome شناخته می شوند، تاثر می گذارد. به گفته بارمر، فرو دادن چیزبرگر و سرخ کردنی مورد علاقه این *میکرو ارگانیسم ها نیست. “غذاهای چرب حاوی چربی های سالم و مغذی که در خوراکی هایی نظیر آووکادو، ماهی، روغن زیتون فوق بکر و حتی کره دیده می شوند، نیستند.” مصرف روغن های گیاهی تصفیه شده بیشتر از چربی های مغذی، تعادل اسیدهای چرب بدن را به هم می زند که سبب به هم خوردن همه عملکرد های بدن، از تعادل سطح هورمون ها گرفته تا سلامت سیستم ایمنی بدن، می شود. 
*میکروارگانیسم Microorganism:جاندارانی هستند که با چشم غیرمسلح دیده نمی‌شوند. ریزاندامگان‌ شامل باکتری‌ها، ویروس‌ها و برخی قارچ‌ها هستند.ریزاندامگان‌ها در همه جا، از آب و هوا گرفته تا خاک، روی پوست بدن و مخاط بدن انسان و جانوران به میزان فراوان وجود دارند. به گونه‌ای که زندگی برای جانوران و گیاهان، بدون وجود میکروب امکان‌پذیر نیست. یعنی این میکروب ها فلور نرمال بدن جانوران و موجودات زنده هستند.
۴٫ غذاهای چرب باعث ایجاد آکنه می شوند
ممکن است بلافاصله بعد از خوردن یک وعده غذایی چرب متوجه نشوید ولی به گفته بارمر این غذاهای چرب نقش زیادی در بوجود آمدن آکنه دارند. “اثر آن ها به صورت غیر مستقیم و در طول زمان ایجاد می شود و به عنوان نتیجه یک الگوی غذایی رخ می دهند. آکنه عمدتا ناشی از عدم تعادل هورمونی یا عدم تعادل باکتری است، بنابراین غذاهای چرب با آسیب رساندن به سلامت روده ها سبب بوجود آمدن آکنه می شوند.”
۵٫ غذاهای چرب خطر ابتلا به بیماری های قلبی و دیابت را افزایش می دهند
به گفته بارمر، اگر رژیم غذایی شما به صورت مداوم حاوی غذاهای چرب باشد خطر ابتلا به بیماری های مزمن را افزایش می دهد. به خصوص بیماری های قلبی. مطالعه ای که در سال ۲۰۱۴ توسط محققین دانشگاه هاروارد در دانشکده بهداشت عمومی T.H. Chan انجام شد نشان داد افرادی که در هفته ۴ تا ۶ بار سرخ کردنی مصرف می کنند احتمال خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ در آن ها ۳۹% و خطر بیماری های قلبی عروقی ۲۳% افزایش پیدا می کند و برای افرادی که هر روز سرخ کردنی می خورند این درصد بالاتر می رود.
منبع: سیمرغ

می فایل مجله خبری اندیشه ناب